Jak se poprat s podzimní náladou pod psa

Léto plné nádherných prosluněných dní se pomalu rozloučilo a na dveře zaklepal podzim. Ostatně stačí pohled z okna a zjistíte, že vás venku nic moc pěkného nečeká. Příroda se začíná měnit a spíše zmoknete, než že byste se nějak výrazně ohřáli.

Pošmourné počasí stojí poměrně často i za nepříliš dobrou náladou, kterou mnozí z nás mají. Takovéto pocity velmi rychle přecházejí ve špatnou náladu, kterou často označujeme jako podzimní depresi.

Jedná se o velmi nepříjemný stav, jež je zapotřebí řešit. Jak? To vám prozradíme v následujících řádcích.

Nejde o klasickou klinickou depresi

V mnohých médiích se dočítáme o podzimní depresi jako o depresivním stavu, nicméně s klinickou depresí má společných vcelku málo znaků. Při klasické klinické depresi dochází k tomu, že člověk nejeví prakticky žádný zájem o život, zábavu a cokoli kolem sebe. Člověk si přestane vážit sama sebe a má obrovské potíže se spánkem.

Mimo jiné začíná být depresivní člověk závislý na svém okolí. Nelze ho nechat vůbec samotného. Podzimní se řadí k sezónním depresím. Jde spíše o splín než o cokoli jiného.

Jaké jsou typické příznaky podzimní deprese?

Charakteristická je zejména zvýšená míra únavy. Člověk je přirozeně unavený v důsledku vykonávání různých činností, nicméně v souvislosti s podzimem se skloňuje únava nadměrná, kvůli které nelze určité činnosti vykonávat. Jinak se samozřejmě postiženému člověku zhoršuje nálada, s čímž souvisí i nechuť k efektivní komunikaci a pesimismus.

Nálady se u takového člověka značně liší a hodně rychle se střídají. V některých případech přichází také nespavost a úzkosti.

Rozeznání obou depresí je někdy složité

Laik má velký problém rozeznat depresi a klasickou “špatnou náladu”. Optimální je poradit se s odborníkem, který dokáže fundovaně poradit. Budete tak ihned vědět, na čem konkrétní člověk je.

Jak na podzimní deprese?

Zahnat podzimní splín nemusí být vůbec jednoduché. Nabízí se několik způsobů. Některé fungují více, jiné méně. Vše je ryze individuální.

Správná strava jako základ

V první řadě musí být jmenována zdravá strava. Antidepresivními účinky se vyznačují především vitamíny z řad C a D. Proto si dopřejte pravidelné dávky ovoce a zeleniny, ideálně v čerstvém stavu.

Můžete vyzkoušet céčko s příchutí a podobné přípravky na přírodní bázi. Pozor na sladkosti, které vám dají příjemný pocit jen chvilkově. Řešení potíží netkví v rychlé konzumaci celé tabulky čokolády.

Potřebné množství světla

Upravte biorytmus podle venkovního světla. Vaše tělo totiž při nedostatku světla zvyšuje produkci hormonu melatoninu, který vás uspává. Únavu při krátkých podzimních dnech lze zahnat i umělým světlem.

Dostatek spánku není samozřejmostí

Spousta lidí má pocit, že nejsou nějak výrazně unavení. Přesto by mělo mít tělo dostatečné množství spánku, a to kolem 7 hodin denně.

Nejezte aspoň 2 hodiny před tím, než ulehnete do postele. Vypněte také spotřebiče vyzařující modré světlo, jako jsou mobily, tablety a počítače. Tělo se na spánek potřebuje připravit.

Aromaterapie a dostatek pohybu

Výbornou volbou je bezesporu aromaterapie. Éterické oleje umí navodit parádní atmosféru. Síla rostlin je velká a vy se budete v bylinkami provoněném prostředí cítit velmi příjemně. Když se ke všemu po příjemné relaxaci přidá ještě i dostatek pohybu, není co řešit. Zkuste zařadit aspoň dvě pohybové aktivity týdně.

Věnujte se sami sobě

Potřebujete odpočinek? Lehněte si! Sledujte vlastní tělo. Ono samo vám dá potřebné signály, že je třeba zpomalit. Také si něco o depresích přečtěte. Zajímavé informace a tipy pro podporu lepší nálady i na podzim najdete na stránkách Klubu zdraví o duševním zdraví.

Zajímá mě vše okolo zdraví. O své zkušenosti z této oblasti se rád podělím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *