Jóga

Co jíst, když chci zhubnout? Využijte proteinové okno

Strava hraje v procesu hubnutí rozhodující úlohu, proto bychom ji měli co do do důležitosti stavět minimálně na stejnou příčku jako pravidelný pohyb. Držet hladovku ve snaze přimět tělo po tréninku k ještě vyššímu spalování tuků není vůbec dobrý nápad. Svému mozku tak zároveň dáte signál, že v okolí se nejspíš nenachází dostatek potravy, takže by si měl při nejbližší vhodné příležitosti udělat ještě větší zásoby.

Vždy platí, že první lehké jídlo by mělo následovat v rozmezí 10-15 minut po ukončení tréninku. Nejvhodnější je z tohoto pohledu syrovátkový nápoj s vysokým obsahem proteinu (alespoň 70% syrovátky). Vyzkoušet můžete také lehce stravitelné sacharidy (piškoty, banány apod).

Důležité je správné načasování

Další jídlo by mělo přijít až za hodinu nebo hodinu půl. A je přitom lhostejné jestli jde o snídani, oběd nebo večeři. Mělo by jít o zdravý jídelníček, v němž převažují plnohodnotné živočišné bílkoviny a čerstvá nebo jen mírně tepelně upravená zelenina.

Ovoce a zelenina

Vhodné tipy na oběd nebo večeři: celozrnné těstoviny s tuňákem, olivovým olejem a semínky, tofu se zeleninou, omeleta z vajec se špenátem, rajčaty a paprikou, grilované krevety a neloupaná rýže. Absolutní stopku mají přidané sacharidy, typicky přílohy, např. rýže, pečivo, brambory apod. Díky tomu prodloužíme proces spalování ještě a delší dobu po tréninku.

Náš tip: využijte tzv. proteinového okna a dopřejte si kvalitní bílkoviny nejpozději do dvou hodin po cvičení. V tomto čase je totiž využitelnost bílkovin nejvyšší a jídlo vás tak zasytí na mnohem delší dobu! Mozek navíc nebude přijímat protichůdné signály a řídit metabolismus tuků nežádoucím směrem.

Na co si ještě dát pozor?

Snažte se do jídelníčku zařadit také co nejvíce potravin zrychlujících metabolismus a podporujících přirozené spalování tuků. Sem patří například:

  • zelený čaj
  • zelená káva
  • rybí tuk
  • skořice
  • chilli papričky

Ale rozhodně nejde o nějakou bezpracnou cestu k rychlému zhubnutí. Spíše je to podpůrný prostředek, který maximalizuje vaši snahu. Takže sestavit si večeři jen z těchto pěti prvků rozhodně není dobrý nápad.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *