sausage-556491_640

Konzumace spousty masa tělu neprospívá

Živočišné bílkoviny jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Spotřeba velkého množství masa však zdravá není. Stojí za vznikem civilizačních chorob, jež snižují kvalitu života a vedou často i k předčasnému úmrtí.

Spotřebu masa bychom měli spíše omezit

Víte, že ve 100 gramech uzeného masa je takové množství škodlivých látek jako ve 20 až 40 vykouřených cigaretách? To samo o sobě by mělo být výstrahou, abychom ho konzumovali jen občas a nikoliv pravidelně ve velkém množství. Podobně je na tom maso grilované na venkovním grilu, kdy šťáva z něho odkapává na uhlíky dřevěného uhlí.

Výhodou masa je zejména to, že obsahuje komplex esenciálních aminokyselin. Ty si lidské tělo neumí samo vytvořit, a je tak odkázané na příjem potravy. Toto tedy hovoří pro konzumaci masa. Jenže je tu pak spousta mínusů, v podobě nezdravého cholesterolu, který obsahují zejména tučné kousky vepřového masa. Cholesterol se usazuje v žílách, tepnách a cévách a přispívá ke vzniku aterosklerózy.  Větší spotřeba masa ovšem vede i ke vzniku nádorových onemocnění – například rakoviny tlustého střeva. Vedle toho přispívá ke vzniku ledvinových kamenů nebo dny. Pokud maso máte rádi a nechcete ho ze svého jídelníčku vyřadit, zaměřte svoji pozornost spíše na maso libové – rybí, drůbeží nebo králičí.

Ořechy. Zdroj obrázku: Pixabay.com

Je rostlinná strava zdravější?

Pro rostlinnou bílkovinu hovoří zejména to, že neobsahuje nezdravý cholesterol a nehrozí tak vznik kardiovaskulárních chorob. Na druhou stranu je třeba jíst pestře a všechny druhy zeleniny, ovoce, obilovin, ořechů nebo semen, abyste do těla dostali veškeré esenciální aminokyseliny. Většina rostlin je totiž najednou neobsahuje. I proto se stále častěji v populaci setkáme s těmi, kteří maso ze svého jídelníčku zcela vyloučili. Rostlinné potraviny jsou kvalitním zdrojem také vitamínů, minerálů, enzymů a vlákniny, tolik potřebné pro zdravé fungování trávící soustavy. Jedná se zároveň o látky, jež hrají důležitou roli v prevenci nádorových onemocnění.

Uzeniny. Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

1 komentář

  1. Aster Odpovědět

    Pletete dohromady uzeniny a čerstvé maso – v tom je velký rozdíl. U masa je důležité vědět, kde a jak „vyrostlo“ – pokud jezdíte pro maso na farmu, vidíte hned v jakém prostředí zvířata žijí. „Zdravé“ mořské ryby z farem jsou většinou také plné kdejakého svinstva. Pokud se týče „zdravé“ zeleniny ze supermarketu – to je fikce. A co se týká toho „nebezpečného“ vepřového masa – moji prarodiče jedli tučné vepřové několikrát do týdne – hlavně v zimě a smažili na sádle – dožili se ve zdraví vysokého věku – jenže to vepřové bylo doma vykrmené prase – a v tom asi bude ten háček.
    Mám dojem, že jste v tomto článku splácala dohromady všechno, co jste si na internetu stačila přečíst o tzv. zdravé výživě – bohužel to smysl nedává. Chybí útok na mléko – bez toho to není kompletní. Ještě jedno by mě zajímalo – jak chcete při čistě rostlinné stravě dostat do organismu vitamín B12 – pokud tedy víte, co to je 😛

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *