Sůl
08/10/2018
Kategorie: Novinky, Zdraví

Nadměrná konzumace soli: Jak nám škodí?

Víte, že přijímáme více soli, než doporučuje Světová zdravotnická organizace?  Z 80% se na tom podílí sůl, která je do potravin přidávána ve výrobě.  V kterých výrobcích se tato přidaná sůl ukrývá nebo kolik můžeme denně sníst, aby to nebylo zdraví ohrožující?

Sůl a zdraví

Mezi zdravotní rizika nadměrného a dlouhodobého příjmu potravy patří kromě srdečně cévních onemocnění, jako je např. cévní mozková příhoda nebo infarkt myokardu, také jiné vážné choroby jako třeba rakovina žaludku.  Sůl může také nenávratně poničit ledviny až tak, že bude nutná dialýza nebo transplantace.  Součástí soli je i sodík, který způsobuje ztráty vápníku z kostí a rozvoj osteoporózy.

Přehnaná konzumace soli

Při přehnané konzumaci pokrmů z fastfoodu, koly nebo chipsů si na řídnutí kostí zakládají už děti.  V souvislosti s nadměrným a dlouhodobým přesolování se může zhoršit i astma, protože sůl dráždí hladkou svalovinu průdušek. Můžete také trpět otoky, migrénou nebo závratěmi.  A v neposlední řadě konzumace soli a slaných jídel vede k tloušťce. Slaná chuť je totiž návyková a nutí k přejídání. Přesolené pokrmy navíc bývají i tučné.

V kterých potravinách je největší množství soli?

Nejvíce soli můžeme očekávat v průmyslově upravených potravinách. Tedy v potravinách, do nichž výrobci přidávají sůl ve snaze vylepšit chuť, vzhled nebo prodloužit trvanlivost potravin. Mezi taková jídla patří hlavně šunky, uzené maso, párky, sýry, pečivo, instantní polévky, omáčky a nejrůznější polotovary a dochucovadla.  Dále také dochucované pochutiny jako sou mandle, oříšky, olivy a již zmíněné chipsy.  Obecně lze říci, že čím větší technologickou úpravou projde původní surovina, tím více soli můžeme očekávat.  Co se týká ideální denní spotřeby soli, maximální doporučená denní dávka je 5 g soli, cože je jedna kuchyňská lžička. Usuďte tedy sami, kolik soli denně přijmete?

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *