Snídáte cereálie a müsli? Pozor, nejsou tak zdravé, jak si možná myslíte!

Lákavé reklamy, příjemná chuť a rychlá příprava – to jsou snídaňové cereálie, které s chutí snídají děti i dospělí. Přestože mají za úkol evokovat ve vás pocit zdravé snídaně či svačiny, ve většině případů tomu tak bohužel není. Kde je tedy problém? To pro vás zjišťovala Vendula z kuchyňských studií Gorenje.

Slova „fit”, „cereální” nebo „zdravé” z úst výrobců snídaňových lupínků či müsli nemusí znamenat, že pokrm tyto vlastnosti skutečně nese. Naopak – většina cereálií je kalorická a plná cukru či aditiv. A co vy, sledujete etikety výrobků a čtete složení? Možná byste měli začít.

Pozor na cukr

Bílý cukr patří mezi jedy dnešní doby. Ne, že byste si ho snad kvůli tomu vůbec nesměli dopřát, ale je třeba dát si pozor na to, že se běžně nachází téměř ve všech kupovaných potravinách. Energeticky vydatné obilné cereálie často obsahují zbytečně vysoké množství cukru, a právě proto je vhodné sledovat obsah cukru na 100 g sacharidů.

Je libo kukuřičné lupínky?

Říkáte si, že kukuřičné lupínky přece nejsou tak sladké? Ani ony však nepotěší milovníky zdravé výživy. Obsahují příliš vysoké množství soli – jednoduše řečeno: jsou přesolené. Denní dávka soli k snídani? To skutečně není nic zdravého. Sůl totiž pomáhá zvyšovat krevní tlak a přetěžuje ledviny.

Vláknina? Ano, je zdravá

Vláknina je zdravá. Možná je to právě obsah vlákniny v cereáliích, na co slyší spotřebitelé této kategorie potravin. Kdy je však v cereáliích dostatečné množství vlákniny? Jedině pokud se jedná o ty celozrnné. Neopracovaná zrna totiž skrývají největší obsah této zdravé složky, která vám dodá pocit sytosti. Chcete si dopřát zdravou porci vlákniny? Vsaďte na ovoce. Smoothie nebo ovocný salát jsou rovněž příjemnými adepty na chutnou a zdravou snídani, a navíc jsou bez

Zeptali jsme se odbornic na zdravou výživu:

Které potraviny často mylně považujme za zdravé a přitom nám ve skutečnosti spíše škodí?

Jiřina Mačková: Jsou to například některé druhy snídaňových cereálií a různých müsli, raw nebo proteinových tyčinek, které obsahují velké množství cukru či glukózovo-fruktózový sirup, tuky a další aditiva.

Lucie Rybáková: Jakékoli potraviny konzumované v pro nás nevhodném množství. Jinak klasicky třeba slazené snídaňové cereálie, které mají vysoký obsah cukru, vysokou energetickou hodnotu, minimum vlákniny a nízkou sytící schopnost.

Jak z toho ven?

Připravte si domácí cereálie – třeba z ovesných vloček, oříšků a semínek. Osladit je můžete například sušeným či čerstvým ovocem. Domácí cereálie neobsahují zbytečná barviva, konzervanty, ani přemíru cukru. V případě nutnosti je dosladíte medem. Prostě jezte s rozumem. Jednou za čas si můžete koupit cereálie v obchodě, ale po vyzkoušení těch vlastních vás na ně nejspíš přejde chuť. Domácí jsou totiž vždy lepší, než průmyslově zpracované. Tak… dobré ráno a dobrou chuť!

Zajímá mě vše okolo zdraví. O své zkušenosti z této oblasti se rád podělím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *