Proteinové tyčinky a rizika, která ukrývají

Žena

Proteinové tyčinky mohou být skvělým pomocníkem. Pokud je ale neužíváte tak, jak byste měli, mohou tyčinky více uškodit. Důvodem je to, že tyto tyčinky se staly velmi jednoduchých způsobem, jak doplnit do jídelníčku tolik potřebné bílkoviny. Sáhnout po nich je tak snadné: stačí zajít do jakéhokoli obchodu s potravinami. Můžete je nosit s sebou, protože jsou balené a nevyžadují žádnou přípravu. Navíc na trhu je spousta proteinových tyčinek, z nichž některé jsou výrazně lepší, než ty druhé.

Primární zdroj bílkovin

I když je dobré mít proteinovou tyčinku po ruce v případě, že vás přepadne hlad po cestě z posilovny, neměli bychom na ni pohlížet jako na hlavní zdroj bílkovin. Tím by i nadále měly být takové proteiny, jako je maso, vejce, tvaroh, ořechy, ořechové máslo, semena a sýr. Proteinové tyčinky je dobré mít po ruce, rozhodně bychom jich ale neměli jíst tuny. Co u tyčinek hlídat?

Počet kalorií

I když se proteinové tyčinky tváří jako zdravá svačinka, nemusí tomu tak být vždy. Některé můžeme použít jako náhradu jednoho jídla, protože počet kalorií v nich je vyšší než 400. To je stejné množství, jako kdybychom snědli jedno vejce, dva bílky, tři plátky toastového chleba, hrst jahod apod. Dejte si tedy pozor, kolik tyčinka obsahuje kalorií, aby se nestala zdrojem toho, že tloustnete.

Svaly

Foto: Pixabay

Složení

Pečlivě si prostudujte také složení. Kvalitní proteinové tyčinky mají krátký seznam vysoce kvalitních potravin. Pokud je v první pětici ingrediencí (které tvoří základ tyčinky) některá z těchto složek, tyčinku raději nechte v regálu obchodu:

  • Soy Protein Isolate & Soy Lecitin – jedná se o zpracované sójové produkty.
  • Kukuřičný sirup a sukralóza s vysokým obsahem fruktózy – jedná se o umělé sladidlo s vysokým glykemickým indexem.
  • Cukerné alkoholy (erythritol, mannitol, sorbitol, xylitol, laktitol, isomalt, maltitol a hydrolyzát hydrogenovaného škrobu) – ty jsou pro tělo hůře stravitelné.
  • Inulin – ve správném množství podporuje trávení, pokud jej ale přijímáme mnoho, má opačné účinky.
  • Rozpustná kukuřičná vláknina – může přivodit žaludeční potíže.

Velikost porce

Dejte si pozor, zda je tyčinka, kterou kupujete určena k jednorázovému spotřebování. Někdy jsou nutriční údaje uvedeny pouze na jednu porci, přičemž tyčinka tvoří dvě porce. Zkontrolujte si to před konzumací, ať nejíte velké množství kalorií najednou. Lidské tělo nezvládne na jedno posezení zpracovat více než 25 až 20 g bílkovin – zbytek jde do odpadu.

Sacharidy

Jedna proteinová tyčinka by měla obsahovat méně než 20 g sacharidů. Sledujte také, kolik cukrů spadá pod tyto sacharidy. Ideální je aby cukry ze sacharidů měly méně než 10 g v rámci jedné tyčinky.

Zdroje info:

https://www.anytimefitness.com/ccc/nutrition/the-risks-and-rewards-of-protein-bars/
https://eshop.alfafit.cz/clanek/kdy-jist-proteinovou-tycinku-5-tipu-od-profiku/

Foto: Pixabay