Jednoduché tipy pro zdravé stravování

Na toto téma už toho bylo napsáno dost a dost. Ovšem šikovné rady pro každý den se určitě hodí vždycky. Nebudete pak muset dlouze stát nad regály a poctivě studovat složení všech potravin, které si plánujete vstrčit do košíku.

Asi nejjednodušší rada zní: nekupujte nic, co byste si nezvládli sami vyrobit. Samozřejmě ji nelze aplikovat 100 %, ale jako dobrý rozhodovací bod poslouží. Takže pokud si dáte do rovnice např. máslo vs. margarín. Vyjde vám jasně. Máslo si sami ztlučete, zatímco margarín ne. Stejné je to i u uzenin nebo třeba salátů.

Vynechte bílou mouku v té nejhorší podobě

O bílé mouce se hodně mluví, ale řada z nás není ochotná vzdát se např. oblíbených tukových rohlíků. Možná do této fáze časem dospějete, ale po začátek si pamatujte, že úplně nejhorší je kombinace smažených tuků se sacharidy. Takže do máme oblíbené donuty, koblihy, chipsy, krekry… Oproti nim vypadá plátek bílého chleba jako antivýživový břídil. Sacharidy totiž zvyšují hladinu cukru v krvi a podporují ukládání tuků. Což je rozhodně nežádoucí.

Když mléko, tak…

Všeobecně platí, že mnoho dospělých lidí má problémy s trávením mléčných enzymů a přitom si to ani neuvědomují. Ne, určitě nedoporučujeme mléko vynechávat, ale sázejte spíše na to zpracované: jogurty, kefír, tvaroh… Ale vyhýbejte se ochuceným variantám, které v sobě mnohdy ukrývají stejné množství cukru jako démonizované sladké limonády. Myslíte si, kolik zdraví si právě nedopřáváte, a přitom je to přesně naopak.

A co tuky?

Podívejme se teď na to, na čem smažíte nebo restujete. Sádlo, máslo, kokosový olej (v menší míře) – to je na smažení ideální trojice. Olivový a kvalitní řepkový se hodí spíše do studené kuchyně, stejně jako slunečnicový. Doporučujeme mít po ruce také pár olejů ochucených., např. sezamový, ostropestřcový nebo z vinných jadérek. Studenou kuchyni báječně dochutí a vy se tak vyhnete používaní nejrůznějších dochucovacích směsí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *