topinambury

Topinambury a jejich léčivé účinky na lidský organismus

Jejich žluté květy září do daleka. Nikoliv nadarmo se jí přezdívá „malá slunečnice“, protože ji svým květenstvím velmi připomíná. Cesta topinanbur do Evropy vedla až z daleké Severní Ameriky. Dnes se využívají jako dietní potravina. Pro koho jsou vhodné a jaké zdraví prospěšné látky obsahují?

Topinambury v našem jídelníčku

Topinanbury jsou v současné době v obchodech již běžným sortimentem, kterým si můžeme zlepšit náš jídelníček. Jestliže dbáte na zdravé stravování, neměly by vám topinambury v něm chybět. Jsou to trvalky s hlízovitým oddenkem, jejichž lodyhy mohou dorůstat až dvou metrů. Jedná se tedy o úctyhodné rostliny, které často zplaňují, a můžeme je tak najít i ve volné přírodě. Ceněné jsou na nich zejména hlízy, jež svým tvarem připomínají brambory. Bylinkáři ale někdy sbírají také nať nebo listy a ty suší.

Rostlina topinambur

Topinambur: Zdroj obrázku Pixabay.com

Vláknina, vitamíny i minerální látky

Z hlediska obsahu zdraví prospěšných látek jsou na tom topinambury poměrně dobře. V jejich hlízách najdete hlavně vodu, dále kvalitní olej, vlákninu, esenciální aminokyseliny, polysacharid inulin, vitamín C, kyselinu jablečnou, jantarovou a citronovou a také minerální látky – například draslík. V lidské stravě patří mezi dietní potraviny, které by si měli pravidelně dopřát zejména diabetici, děti, rekonvalescenti nebo starší osoby.

Léčivé účinky

Topinambury mají výrazný protirevmatický účinek, pomáhají mírnit žlučníkové koliky tím, že činnost žlučníku uvádějí do souladu s ostatními vnitřními orgány. Snižuji LDL-cholesterol, pomáhají při astmatu, regulují menstruaci a snižují riziko potratu. Jsou tedy také ideální potravinou pro ženy. Jako jedna z mála bylin není možné topinambury sušit. Konzumují se se syrové nebo upravené běžným kuchyňským způsobem. Velkou výhodou je, že při jejich podávání nejsou známé žádné nežádoucí účinky.

Topinambur

Topinambur: Zdroj obrázku vlastní archiv Radka Štěpána

Topinambury v kuchyni

Pro mlsné jazýčky, jež si potrpí na pravý gurmánský zážitek, pravděpodobně nebudou hlízy topinambur tou nejlepší pochoutkou. Jestliže i ale chtějí vyzkoušet léčivé účinky této rostliny, mohou z hlíz vymačkat šťávu (100 g) a tu pak kombinovat se šťávou z mrkve (250 g) a celeru nebo petržele (25 g). Ta totiž zlepšuje látkovou výměnu a pročišťuje organismus. Celer je třeba brát jako bylinu pro muže a petržel je určená ženám.

Jinak je topinambury možné přidávat k těstovinách, použít jako přílohu místo brambor, lze z nich uvařit sladký kompot, smažit jako hranolky nebo přidat do zeleninového salátu nastrouhané za syrova nahrubo.

Topinambur: Zdroj náhledového obrázku Pixabay.com

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *