stop-teenager-suicide-g0356f05f3_640

Sžírají vás myšlenky na sebevraždu? Nebuďte s nimi sami

Příchod nového roku často svádí k bilancování, co se vám v životě povedlo, i toho, v čem je vaše slabé místo. Ne vždy se jedná jen o veselé záležitosti. A když má člověk pocit, že je na všechny své starosti sám, mohou se objevit i myšlenky na sebevraždu. Jak byste jim měli čelit?

Smutek v duši

Ač žijeme v dostatku všech základních životních potřeb a také mnohého navíc, trápí řadu lidí psychické problémy. Doba covidová k tomuto ještě přispěla svou měrou. Není proto divu, že ordinace psychiatrů i psychologů praskají ve švech a jejich objednací lhůty se prodlužují na měsíce. Mnoho lidí tak zůstává se svými problémy osamoceno a sžírají se depresivními myšlenkami. Východisko mohou spatřovat v sebevraždě.

Podle statistiky se počet sebevražd zvyšuje postupně s věkem až k maximu okolo padesátky. Po 60. roku věku jich opět ubývá. Tendenci ukončit svůj život vlastní rukou mají muži a ti také nejčastěji volí oběšení. Ženy dávají přednost otrávení.

Rizikové faktory

Mezi největší stresory v životě patří ztráta milovaného člověka, rozvod, finanční či právní problémy. Důvodem k sebevraždě ale může být i chronická bolest, nevyléčitelná nemoc, izolace, šikana. Je proto důležité si všímat pocitů člověka, kterého něco takového potkalo. Pokud totiž vyjadřuje pocity beznaděje nebo viny, vykazuje známky deprese, je třeba mu nabídnout pomocnou ruku. Člověk, který má za sebou období velmi intenzívního utrpení, a přitom vypadá zdánlivě klidný a vyrovnaný, se mohl právě rozhodnout, že sebevraždu vykoná, a je s tím již smířený.

Foto: Pixabay

Jak si pomoci sami od sebevražedných myšlenek?

Jako pomoc první volby by měla nastoupit návštěva odborného lékaře či terapeuta. Mít možnost svěřit se svým trápením dokáže ulevit a člověk může získat pocit, že není na vše sám. Odborník identifikuje spouštěče těchto myšlenek a nabídne řešení (antidepresiva, psychoterapie). Jak si může pomoci člověk sám? Třeba tím, že nebude myslet na budoucnost či minulost, ale žít přítomností. Nebo se pustí do činností, které mu dělají radost.

Pozitivní rozptýlení nabídne kniha i procházka na čerstvém vzduchu se svým psem. Ne nadarmo se přece říká, že pes je nejlepší přítel člověka. Jeho bezpodmínečná náklonnost umí dělat divy. A kdo psa nevlastní, by se měl zaměřit na péči o sebe – uvařit oběd či večeři, uklidit byt. Vždy se přece dají najít důvody, proč žít dál. Třeba jen proto, že ještě nestihli umýt všechna okna v domácnosti.

Zdroj: https://www.czso.cz/csu/czso/sebevrazdy_zaj

Náhledové foto: Pixabay

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *