cake-1971552_640

Jídlo pro psychickou pohodu aneb jak předcházet nízké hladině cukru v krvi

Jistě i vy jste přišli na to, že jídlo ovládá naše psychické rozpoložení. Říká se, že láska prochází žaludkem. Dobře nakrmený člověk je lépe naladěný a dokáže se na své okolí usmívat jako měsíček. Zatímco hladový se bude spíše mračit a zvyšovat nervózně hlas. Které potraviny vás dostanou do pohody?

Komplexní sacharidy

Za chod celého organismus odpovídá mozek. Tomu bychom měli dopřát všechny základní živiny – bílkoviny, sacharidy i tuky. Víte, že existují konkrétní potraviny, které přímo ovlivňují produkci hormonů serotoninu a dopaminu, jež mají vliv na naše chování či emoce? Do svého jídelníčku byste měli proto často zařazovat luštěniny, vejce, mléčné výrobky, ovesné vločky, ořechy a neškodí také kvalitní hořká čokoláda.

Zatímco automobil jeden na benzín či naftu, mozek potřebuje jako výhradní palivo cukr, respektive glukózu. Milovníky sladkostí však zarazíme hned v začátku, kdy se právě rozběhli k dóze plné cukrovinek, aby si nějakou s chutí dali, a vyvedeme je z omylu. Pro mozek jsou totiž vhodnější potraviny s nižším glykemickým indexem, mezi které běžné sladkosti nepatří. Vhodnější pro ně bude pozřít komplexní sacharidy, jako jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, brambory nebo celozrnné pečivo.

Foto: Pixabay

Když máte nízkou hladinu cukru v krvi

Hypoglykémie se stav, kdy hladina cukru v krvi klesne pod normální hranici. I zcela zdravý člověk může tímto trpět. Pozná to na sobě snadno – sníží se jeho výkonnost i koncentrace, připojí se nervozita a chuť na sladké. Mozek dává jasné signály, že je třeba doplnit palivo.

Pokud ale sníte potraviny s vyšším glykemickým indexem (slazený nápoj, cukrovinku, produkty z bílé mouky), dojde k prudkém vzestupu hladiny cukru v krvi, to vede ke zvýšení hladiny inzulínu a výsledkem je pak opětovný pokles glykémie. A jste tam, kde jste byli. Naproti tomu potraviny s nižším glykemickým indexem udržují hladinu cukru v krvi na rovnoměrnější úrovni a při jejich konzumaci nedochází k prudkým výkyvům. Mezi takové potraviny patří například i ovesné vločky.

Zdroj info: wikipedie.cz

Náhledové foto: Pixabay

 

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *