runner-beans-1835646_640

Chudokrevnost: Léčba patří do rukou lékaře, železo lze ale dodat tělu i vhodnou stravou

Když je v krvi snížená koncentrace hemoglobinu, vzniká anémie neboli chudokrevnost. V důsledku tohoto se tkáním dostává méně kyslíku, což se projeví také v tělesných obtížích, které se s anémií pojí. Jaké potraviny obsahují nejvíce železa?

Jak poznat, že jste chudokrevní

U anémie se vyskytují nespecifické příznaky – únava, slabost, malá výkonnost a slabost, závratě i pískání v uších, může se objevit porucha soustředění nebo chuti k jídlu, dušnost po námaze či plynatost. Často bývá bledá pokožka a sliznice. Chudokrevnost se zjistí rozborem krve u lékaře a také léčba patří do ruko lékaře, který by měl zjistit její příčinu. Železo ovšem lze dodávat lidskému organismu také vhodnou stravou.

Luštěniny, jáhly

V prevenci anémie důležitou roli při stravování hrají luštěniny, které jsou bohaté na železo. Zejména čočka a bílé fazole ho obsahují hodně. Výborné jsou také jáhly a sladké i slané pokrmy z nich připravené. Je poměrně škoda, že rýže vytlačila jáhly z českého jídelníčku, protože je směle lze připravit i jako přílohu k masu. Posilující, snadno stravitelná a výživná je červená řepa, která podporuje tvorbu červených krvinek. Co třeba si připravit šťávu z červené řepy smíchanou se šťávou z jablek?

Jahody jsou bohaté na železo. Foto: Pixabay

Ořechy, pistácie, šípkový čaj

Krvetvorbu zlepšuje také konzumace rajčat, cibule či pórku. Dokonce i pažitka a zelená petrželka mají vysoký obsah železa a vitamínu C, který podporuje vstřebávání železa do krve. Nyní je před námi sezóna jahod, takže směle do jejich konzumace – na železo jsou také bohaté. Stejně tak působí meruňky, pomeranče, jablka a ostružiny. Významnou roli v prevenci anémie hrají i ořechy, mandle, pistácie nebo para ořechy, protože podporují tvoření krve v kostní dřeni. V jídelníčku při chudokrevnosti by neměly chybět ani sezamová nebo dýňová semena a účinný je i šípkový čaj.

Po jídle, které obsahovalo vysoké množství železa, není vhodné pít černou kávu. Kofein totiž brání vstřebávání tohoto prvku do krve.

Fazole. Náhledové foto: Pixabay

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

1 komentář

  1. Eva Odpovědět

    To je blábol, pokud není železo, potřebuje se zjistit, zda nechybí B12. Pokud není tento vitamín, může se stravou doplňovat železo jak chce. Vlastní zkušenost, kdy mi dokonce nepíchali železo injekčně nad limit a do 3 týdnů jsem byla opět pod mírou železa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *