Rybí tuk
24/09/2018
Kategorie: Novinky, Zdravá strava

Vitamín D: Proč je tolik důležitý?

Vitamín D hraje v lidském těle důležitou roli při získávání vápníku a fosforu z konzumované potravy nebo při udržování optimální hladiny těchto látek v krvi.  Ovlivňuje také činnost imunologického a nervového systému a podílí se na tvorbě a růstu nových buněk.  A jak se projevuje nedostatek vitamínu D nebo v jakých potravinách ho najdeme?

Jak poznáme nedostatek vitamínu D?

Denní dávka vitamínu D u dětí je zhruba 400 IU. Nedostatek tohoto vitamínu se může projevovat řadou symptomů, jako je například ztuhlost svalů, lámání kostí, sklon k respiračním onemocněním nebo i zpomalený růst.  Děti se pak projevují jako unavené, apatické nebo naopak jsou více nervózní a podrážděné.  Nedávné výzkumy zjistili, že dlouhodobě neřešený nedostatek tohoto vitamínu, způsobuje onemocnění zvané Křivice, projevující se poruchou tvorby a deformací kostí.

Slunce jako zdroj

Hlavním zdrojem vitamínu D je slunce, tedy UV záření.  Z něj získáváme až 80% denní dávky, kterou potřebujeme.   Zásadní nedostatek vitamínu D byl zaznamenán v jarních a zimních měsících. Podle Světové zdravotnické organizace však stačí na pokrytí potřebné denní dávky po dobu zhruba 30 minut s tím, že postačí vystavit slunečním paprskům obličej a předloktí.  Kromě toho je důležitá i strava a příjem vitamínu D z ní.

Jaké potraviny zařadit do jídelníčku?

Na vitamín D jsou bohaté potraviny jako je plnotučné kravské mléko a tučné ryby, které obsahují prospěšné omega3 mastné kyseliny pro zdravé srdce, takže makrely, sardinky, tuňák, pstruh či losos. Dále také játra, hovězí maso, vaječné žloutky, vepřové sádlo nebo i kvalitní slanina.  V mléce a mléčných výrobcích je sice určité množství vitamínu D, ovšem velkým zdrojem je rybí tuk, což v našich končinách je poněkud problém. Konzumace ryb je u nás malá, proto je někdy vhodné rybí tuk dodávat v doplňcích stravy.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *