blood-pressure-monitor-1749577_640

Nízký tlak na životě přímo neohrožuje, je však nepříjemný. Pomáhá změna životosprávy

Zatímco u vysokého tlaku lékaři bijí na poplach, ten nízký se obvykle neřeší, pokud jeho hodnoty neklesnou na zdraví nebezpečnou hodnotu, kdy hrozí poškození vnitřních orgánů. Jakým způsobem lze tlak zvýšit?

Příznaky nízkého tlaku

Osoby, které trpí chronickým nízkým tlakem neboli hypotenzí, obvykle mají sklony k omdlévání, během dne mohou být více unavené a mít nižší pracovní výkonnost i soustředění, bledou pokožku nebo studené nohy. Může jim hučet v uších, motat se hlava nebo silně bušit srdce. Pozor je třeba si dávat především při dlouhém stání, prudké změně polohy při vstávání nebo při přechodu z chladných do teplých prostor či naopak. V těchto situacích často dochází k mdlobám, jež jsou nebezpečné z hlediska možnosti úrazu, a to zejména u těhotných žen.

Káva. Foto: Pixabay

O nízkém tlaku hovoříme, pokud dosahuje hodnot  systolický 100/ diastolický 70 mmHg. Jestliže systolický tlak klesne pod hodnotu 70 mmHg, jedná se již o život ohrožující stav. Stává se to zejména při krvácení, velkých popáleninách či dehydrataci.

Jak nízký tlak zvýšit?

Pokud vám nízký tlak činí problémy, lze se obrátit i na praktického lékaře. Ten většinou doporučí změnu životosprávy a jídelníčku, případně předepíše vhodné léky. Co sami můžete pro zvýšení krevního tlaku udělat? Třeba přestat kouřit, jestliže patříte ke kuřákům, nebo zařadit do svého denního programu více pohybu – rychlá chůze, běh, plavání. Vhodné je dodržovat pitný režim a hlídat si množství sodíku v potravinách, která konzumujete. Na škodu není ani zvýšení příjmu soli. Vyzkoušejte třeba více osolený vývar z masa.

Pomůže také otužování, které podpoří krevní oběh. Na nízký tlak pomáhá i čerstvý ananas nebo česnek, který upravuje krevní tlak do normálních hodnot. To znamená, že vyšší snižuje a nízký zvyšuje. Na závratě je dobré si dát trošku citronové šťávy. Z léčivých bylin je možné užívat ginkgo bilobu. O černé kávě se říká, že tlak krve zvyšuje. To je sice pravda, skokově ho zvýší, ale současně také odvodňuje, takže může opět dojít k jeho snížení.

Při náhlém poklesu krevního tlaku pomůže lehnout si na podlahu a dát nohy nahoru – třeba se opřít o pohovku, židli či stůl. Pomáhají také jógové pozice – svíčka nebo pluh.

Zdroj info: insider.com

Měření krevního tlaku. Náhledové foto: Pixabay

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

2 komentáře

  1. jenicek54 Odpovědět

    nízký tlak? mívám 90 -50 -55. je to děs, ale žiju. horší když to vyleti na 190.120- 170. po třech infarktech už nikdy zdraví nebudete. je to boj o přežití

  2. Aster Odpovědět

    Celý život jsem měla nízký tlak (100/70) a jediný problém byly závratě, pokud tlak klesl pod 100. Ale člověk se naučí vnímat signály a tak nebyl problém rychle sednout na zem a dát hlavu mezi kolena – dneska mám 115 -120/80 a závratě už nemívám. Zůstala citlivost vůči bouřkám – před bouřkou (i několik hodin) jsem výrazně unavená, někdy mě pobolívá hlava. Jakmile bouřka vypukne, téměř okamžitě se mi uleví.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *