Rýže

Je bílá rýže zdravá? Výživový poradce hovoří jasně

Víte, která potravina je základní pro více než polovinu obyvatel naší planety? Jasně, jedná se o rýži.Vždyť aktuálně existuje zhruba 110 000 kultivovaných odrůd rýže. Zrno se ovšem rozděluje do dvou základních kategorií. Je bílé a hnědé. Především prvně zmiňovaná rýže bílé barvy je konzumována mnohem častěji. Mnohdy se ale lidé ptají, jestli je tato rýže zdravá a jak vyzní její porovnání s rýží tmavou. My se na základní aspekty podíváme podrobněji v tomto článku.

Jak vzniká bílá rýže?

Rýže je v podstatě zrnem. Ta hnědá je celozrnná a veškeré její součásti zůstávají neporušené. U bílé rýže se zrno leští. Odstraní se jak otruby, tak embryo. Ponechána je tedy jenom jediná část, kterou představuje endosperm. Odstraněna je mimo jiné také spousta přirozeného vitamínu B. U obohacené bílé rýže dochází k tomu, že jsou vitamíny a železo přidány do zrna zpět. Jde ale o minimum původních látek.     

Výživové vlastnosti bílé rýže

Počítat je třeba s tím, že jeden jediný šálek bílé rýže obsahuje celkem nějakých 200 kalorií. Z dalších látek jmenujme 4 g bílkovin, 44 g sacharidů a skoro 1 g vlákniny. Jedná se fakticky o totožné množství sacharidů, jaké se nachází ve třech krajících chleba. Vitamíny a minerály obsahuje bílá rýže v minimálním množství. U hnědé se setkáme třeba s obřím množstvím draslíku. Obsahuje celkem 174 mg na šálek. V bílé je jenom 54 mg. Podobně je tomu u hořčíku, srovnání ve prospěch hnědé rýže vyznívá 78 k 19 mg. A vláknina? Té obsahuje hnědá rýže na šálek zhruba 3 g.  

Rýže

Foto: Pixabay

Vztah bílé rýže a cukrovky

Hodně zajímavé porovnání. V roce 2020 byla publikována studie v časopisu Diabetes Care zkoumající přes 130 000 lidí v celkem 21 státech. Potvrdilo se, že vyšší spotřeba bílé rýže vede k nárůstu onemocnění diabetem. Vědci hovořili o tom, že zvýšená konzumace bílé rýže vede k prudkému zvýšení cukru v krvi.   

A závěry? Bílá rýže určitě neškodí

Ano, ve srovnání s celozrnnou jasně prohrává. Nedokáže poskytnout ochranu celých zrn, a tak nedochází k minimalizaci rizika srdečních onemocnění a rakoviny. Jinak ale jde o základ jídelníčku mnohých lidí. Optimální je bílou rýže před konzumací lehce zchladit, otupí se její dopad na hladinu cukru v krvi. Výborná je její konzumace s mnohými luštěninami typu cizrny či hrášku.

Zdroj info: https://www.health.com/nutrition/is-white-rice-healthy

Náhledové foto: Pixabay

Zajímá mě vše okolo zdraví. O své zkušenosti z této oblasti se rád podělím.

2 komentáře

    1. Radek Štěpán Autor příspěvku Odpovědět

      Hezký den,
      pokud vím, tak si netykáme. Zmiňované klávesy v daných kombinacích nepoužívám.
      Mějte se!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *