Alergie

Histaminová intolerance: nepříjemný, ale řešitelný problém

Histamin je látka běžně se vyskytující v lidském organismu a řadě potravin. Jeho nadbytek, který tělo nedokáže vhodně odbourat ovšem dokáže některé jedince velmi potrápit. Histaminová intolerance může mít mnohdy podobné příznaky jako alergická reakce, i když o skutečnou alergii se nejedná.

Pro lidský organismus je histamin velmi důležitý. V těle se totiž podílí na řadě důležitých procesů. Zajišťuje například správné fungování imunitního systému. Ten si díky histaminu dokáže poradit s nejrůznějšími patogeny či toxiny. Důležitou roli sehrává v celkovém fungování organismu a řady nejrůznějších procesů. Organismus ho využívá například i při trávení tuků či tvorbě krve.

 

Histaminová intolerance rozhodně není alergie

I když má histaminová intolerance mnohdy stejné příznaky jako alergická reakce, o skutečnou alergii se vážně nejedná. V řadě případů může být velmi těžko rozeznatelná. Histamin není sám o sobě pro lidský organismus alergenem. Tato látka se začíná v těle uvolňovat až ve chvíli, kdy se jedinec setká se skutečným alergenem.

Histaminová intolerance může přijít například ve chvíli, kdy tělu schází dostatek enzymů. Konkrétně se jedná například o enzym DAO, tedy diaminooxidázu. Jeho nedostatek má za příčinu neschopnost efektivně zpracovat histamin. Tělo ho nestíhá odbourávat. Vzniká tak v těle přebytek, který může způsobit právě histaminovou intoleranci.

 

AlergieFoto: Pixabay

 

Příznaky intolerance a potraviny s vyšším množstvím histaminu

Jak již bylo zmíněno výše, samotné příznaky této intolerance mohou připomínat alergickou reakci. Potíže se obvykle dostaví po konzumaci potravin s vysokým obsahem histaminu či těch, které zvyšují jeho uvolňování z krve. Mezi hlavní příznaky histaminové intolerance patří např. :

  • rýma
  • problémy s polykáním
  • bolesti hlavy
  • kašel
  • vyrážka a celkové svědění pokožky
  • otoky
  • zažívací potíže
  • změny krevního tlaku
  • celková nevolnost a únava

 

A v jakých potravinách nalezneme vysoký obsah histaminu? Jedná se například o:

  • některé druhy ovoce (jahody, ananas, banán apod.)
  • některé druhy zeleniny (špenát, rajčata apod.)
  • mnohé zrající sýry
  • uzené a sušené masné výrobky
  • kysané zelí
  • čokoládu a kakao
  • červené víno
  • některé druhy ořechů

OvoceFoto: Pikwizard

Důležitá je správná diagnostika a vhodná dieta

Abyste omezili potíže vyvolané intolerancí, je nutné se vyhnout konzumaci potravin, které vám obtíže způsobují. Rozhodně je na místě detailní pozorování stravovacích návyků. To vám pomůže přijít na to, které potraviny vám škodí a tudíž je nutné je z jídelníčku vyřadit. V některých případech mohou pomoci, po poradě s ošetřujícím lékařem, léky na zmírnění alergie.

Mějte také na paměti, že histaminová intolerance se může vyskytnout z důvodu jiného onemocnění. Může se jednat například o onemocnění trávicího traktu, která ovlivňují hladinu enzymů v těle.

V případě zdravotních obtíží je proto nutné konzultovat zdravotní stav s vaším ošetřujícím lékařem. Ten zvolí vhodná vyšetření k tomu, aby mohl stanovit diagnózu a ulevit vám od obtíží.

 

 

 

Zdroj info: https://www.healthline.com/health/histamine-intolerance#outlook

Zdroj info: https://www.vitalia.cz/clanky/histaminova-intolerance-je-malo-znama-diagnoza-lekari-si-s-ni-obvykle-nevedi-rady/

 

Náhledové foto: Pixabay

Oblast zdraví mě zajímá a ráda se podělím o své poznatky.

1 komentář

  1. Věra Odpovědět

    Dobrý den , publikujete , že v banánu je velký obsah histaminu. To není pravda. Banán dokonce žádný nemá, ale způsobuje zvýšení produkce v těle. To je přece rozdíl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *