peanuts-1113_640

Burské oříšky: Přírodní antioxidant je ve skutečnosti luštěninou

Také patříte mezi ty, kteří si rádi smlsnou na různých druzích ořechů? Ty burské jsou oblíbené zejména v období vánočních svátků. Jako neloupané jsou hezkou ozdobou sváteční výzdoby. K dostání jsou ovšem celoročně. V čem tkví jejich zdravotní přínos pro lidský organismus?

Zdravé mlsání

Správný název pro burské oříšky je podzemnice olejná, což je – světe div se – luštěnina. Její domovinou je Jižní Amerika. Zde ji domorodci domestikovali a vyšlechtili před šesti tisíci lety. My jsme jim za to vděční, protože díky jim můžeme večer u televize z misky uzobávat arašídy v cukru nebo v čokoládě či solené buráky, pochopitelně v rozumné míře, protože se jedná o potravinu velmi výživnou a kalorickou. Jejich nadměrná spotřeba by mohla vést ke vzniku obezity. Takže zobejte, ale rozumně. Mnohem zdravější je jíst burské oříšky nesolené a bez dalších přísad.

Arašídy. Zdroj obrázku: Pixabay.com

Arašídový olej, máslo a mléko

V potravinářství se používá také za studena lisovaný arašídový olej. Hodí se na smažení, protože se přepaluje až při vysokých teplotách. Oblíbené zejména v Severní Americe je arašídové máslo. Jsou to mírně opražené buráky rozemleté na kašovitou hmotu. Známé je také arašídové mléko pro lidi, kteří trpí nesnášenlivostí laktózy. K jeho výrobě je zapotřebí voda a arašídy, někdy se do něho přidávají i umělá sladidla nebo sůl.

Bílkoviny, vitamíny i minerály

Vraťme se však k tomu, co burské oříšky, tedy vlastně lusky se semeny podzemnice olejné, obsahují. Bohaté jsou zejména na vitamíny skupiny B – thiamin, niacin, kyselinu pantothenovou, pyridoxin a kyselinu listovou. Najdeme v nich až 25 % bílkovin, tuky a cukry a také koenzym Q10, který působí proti srdečnímu selhání a má antioxidační efekt. V burácích najdeme také minerály – vápník, hořčík, železo, fosfor, zinek, měď, mangan a draslík. Neobsahují cholesterol. Jak je patrné, obsahují burské oříšky vše nezbytné pro lidský organismus. Ale i zde platí, že nic se nemá přehánět, tedy ani konzumace arašídů. Důležitá je pestrá a vyvážená strava.

Burské oříšky. Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *