Je sušené ovoce zdravé? Záleží na zkonzumovaném množství

Sušené ovoce

Pokud vás přepadne náhlý hlad, nemusíte si kupovat hranolky, které se prodávají na každém rohu. Sušené ovoce může být variantou zdravé svačiny, nicméně i zde existuje ALE. Je samozřejmé, že sušené ovoce nesmíme jíst v neomezeném množství, protože obsahuje cukr. Kromě něj je ale také dobrým zdrojem cenných vitamínů a minerálů. Místo sladkostí si zkuste dát sušené ovoce – chuť na čokoládu zmizí.

Sušené ovoce

V současné době je k dispozici obrovské množství sušeného ovoce, od těch tradičnějších (jablka, švestky, meruňky) až po ty exotické (mango, papája či ananas). K dostání jsou samostatně nebo v ovocné směsi, někdy i s oříšky. Obecně je sušené ovoce bohaté na vitamíny B a D, železo, zinek a vápník. Obsahuje ale také cukr, takže bychom to s jeho množstvím neměli přehánět.

Ovoce sušené mrazem

Pokud vám na sušeném ovoci nevyhovuje mazlavá struktura, můžete si koupit ovoce lyofilizované. To má křupavou texturu, která je příjemná i pro malé děti. Pokud do nich nemůžete dostat klasické ovoce, můžete zkusit právě toto. Je také dobrou alternativou cukrovinek. Lyofilizované ovoce je sušené mrazem a zachovává si větší množství živin. Existuje velká pravděpodobnost, že lyofilizované ovoce je bez přidaného cukru. To se dozvíte na obalu výrobku.

Sušené meruňky
Foto: Unsplash

Sušené meruňky pomohou zlepšit zdraví srdce

Sušené meruňky patří mezi jeden z nejoblíbenějších druhů sušeného ovoce vůbec. Mají příznivý dopad na kardiovaskulární zdraví. Snižují krevní tlak a díky obsahu železa mohou pomoci s léčbou chudokrevnosti. Dále obsahují betakaroten, takže pozitivně působí též na imunitní systém a vzhled pokožky. Někteří výrobci ale používají kyselinu sírovou a konzervanty, aby dosáhly delší trvanlivosti a krásné barvy meruněk. Před koupí si proto přečtěte složení výrobku.

Sušené fíky a švestky jsou zdrojem vlákniny

Sušené fíky a švestky se často používají při problémech s trávením, jako je zácpa nebo nadýmání. Upravují totiž činnost trávicího systému, a to zejména díky obsažené vláknině. Vzhledem k obsahu vápníku jsou dobré též pro zdraví kostí. Můžete je použít do svých snídaňových kaší nebo si z nich připravit zdravé dezerty.

Sušené ovoce s ořechy

Pokud si zakoupíte balení, kde je sušené ovoce i ořechy, pak je důležité znát také vlastnosti ořechů. Jejich nevýhodou je to, že jsou plné tuků, takže jejich kalorická hodnota je vysoká. Tyto tuky ale řadíme do skupiny „zdravých“ tuků, které zasytí a přitom mají nízkou glykemickou hodnotu. Ořechy (zejména mandle) obsahují vysoké množství vitamínu E, kterému se někdy říká též vitamín mládí. Je to proto, že pomáhá udržovat mladistvý a zdravý vhled pokožky. Hořčík v ořeších je důležitý proti stresu. Vlašské a lískové ořechy podporují činnost nervové soustavy a zlepšují koncentraci.

Zdroje info:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7554183/

https://www.rodzinazdrowia.pl/zdrowa-przekaska-bakalie

Foto: Unsplash