hamburger-g9e83d46f7_640

Jak se zbavit rizikového viscerálního tuku v břiše, abyste omezili jeho nebezpečný účinek

Podkožní tuk je vidět pouhým okem. Stačí se na sebe podívat a hned uvidíte, kde jsou vaše problémové partie. U žen to bývají především hýždě, stehna, u mužů oblast břicha, kam se ukládají tukové zásoby. Jenže existuje ještě jeden typ tuku, tzv. viscerální, který nevidíme. O to je zrádnější.

Podkožní versus orgánový tuk

Většina našeho tuku se nachází pod kůží. V rozumném množství má v těle velmi podstatnou úlohu – chrání klouby, funguje jako zásoba energie, pomáhá při termoregulaci a díky němu jsme schopni využívat vitamíny D, A, E a K. Bez tohoto tuku by lidský organismus nemohl normálně fungovat. Zde se tedy nabízí otázka, do jaké míry je zdravé mít vyrýsované tělo bez jediného špíčku, je-li v takovém případě velmi část produkce pohlavních a nadledvinkových hormonů na minimu. Krom podkožního tuku máme v těle ještě orgánový neboli viscerální tuk. Ten se nachází v okolí vnitřních orgánů – jater, slinivky a střev. Pokud je ho více než zdravé množství, začíná tělu škodit.

Viscerální tuk

I viscerální, tedy orgánový tuk ve svém těle potřebujeme, protože funguje jako zásoba rychlé energie, zároveň chrání orgány uvnitř břišní dutiny. Jenže opět bychom ho měli mít v optimálním množství. Když je ho nadbytek, začíná utláčet vnitřní orgány, které pak nemají dostatek prostoru pro svoji zdravou funkci. Určitým měřítkem toho, kolik máme viscerálního tuku v těle, je obvod pasu. Platí, že jakmile přesáhne obvod pasu u žen 80 cm a u mužů 100 cm, měli bychom zbystřit pozornost, protože se jedná již o rizikový faktor. Nejvíce přesně vám množství viscerální tuku změří speciální přístroj, kterým bývají vybaveni odborníci na výživu. Méně přesné jsou pak osobní digitální váhy, které také umějí orientačně zjistit, jak na tom s tukem jste.

Foto: Pixabay

Jak si udržet štíhlý pas

Asi se budeme zase opakovat, ale pro to, abyste nepřibývali orgánový tuk, je třeba pravidelný pohyb a zdravý jídelníček. Když budete do sebe cpát tučné a přeslazené jídlo a ovocné džusy, brambůrky, fast food, čokoládové tyčinky, vepřové výpečky, jakoby už nemělo přijít žádné zítra, a celý den prosedíte v práci u počítače a večer u televize, tak se pak nemůžete divit, když se vám viscerální tuk hezky rozroste. Tento problém může potrápit každého, mladého i starého. Více ohrožené jsou ženy v menopauze (mají pomalejší metabolismus) a pánové, kteří oslavili padesátku (jsou obecně již línější, pokud je tedy nestihla druhá míza a nemají novou, mladší manželku a dvě děti předškolního věku).

Zdroj: https://www.stobklub.cz/clanek/tuk-v-nasem-tele/

Náhledové foto: Pixabay

Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *